Прво, за разлику од ранијих времена, данас се питање републике, односно монархије не посматра као питање демократије или аутократије, јер оба облика постоје и у демократским и аутократским режимима. Друго, васпостављање уставне парламентарне монархије у Србији је данас израз историјског императива за успостављање истинске демократије и за враћање српској демократској традицији и уставности.
Као и много пута у животу уопште, тако и у овом случају, истина о "најбољем" начину вршења власти је негде на средини, па се и решење налази у комбиновању непосредне и представпичке демократије, а то омогућава народу да један део своје суверености остварује непосредно, а други део посредством својих изабраних представника.
Међутим, само по себи, то није значило нити је могло да значи уобличавање једног комплетног система власти. Остао је проблем који је, више него други, изазивао сталне политичке сукобе, али и жучне теоријске расправе. То је проблем конституисања одређеног механизма односа законодавне, извршне и судске власти.[3] Решавање тог проблема је, међутим, зависило превасходно од политичких интереса и циљева, али су на конституисање једног или другог механизма утицали и други чиниоци - теоријска опредељења, ипострани извори, традиција и др.
У том погледу, као што је познато, временом су се у демократским земљама, односно у земљама које су се као такве постепепо изграђивале, искристалисала два, у суштини, опречна решења која су, иако једно другом супротна, стремила истом циљу - влади народа. Тако, једно решење се огледало у успостављању равнотеже власти и тиме водило ограничењу власти, чиме се стварао основ за владу народа.[4] То је било начело поделе власти које се остваривало у виду парламентарног или председничког система. Друго решење се испољавало у механизму у коме се власт концентрисала у демократском представничком телу и тиме директније обезбеђивао утицај народа на вршење власти.[5] То је било начело демократског јединства власти спроведено у виду скупштинског система. Сваки од њих је на одговарајући начин и у конкретним околностима одговарао захтевима демократије и доприносио њеном остварењу.
(а) С обзиром на немогућност да се читав процес вршења власти остварује путем инструмената непосредне демократије, логика намеће а пракса тражи излаз у успостављању органа са широком представничком основом као средствима остваривања суверености и воље народа.
Наиме, ако сувереност и воља народа леже у основама демократије, онда је сасвим прихватљиво мишљење да је - уз резерву облика непосредне демократије - механизам у коме доминантну позицију има демократско представничко тело, изабрано непосредно од народа и под контролом народа и његових политичких странака, више прикладан демократији него систем у коме снажну позицију имају органи власти који нису у таквој блиској вези са народом. То утолико више, уколико се узме у обзир да су демократска представпичка тела, тј. њихови чланови у већој мери везани одговорношћу за народ него други органи, чак и када су ови други изборни. Осим тога, представничка тела су органи који се не могу бирократизовати, као што је то случај са другим органима. Такође, демократска представничка тела су по самој својој структури неупоредиво погоднија, уколико нису - у поређењу са другим органима - и једино погодна да буду представништво свих или, бар, различитих друштвених група (слојева, класа и сл.), тј. народа као целине, и тиме да буду инструмент њиховог утицаја на вршење власти.
При томе, наведен став о доминантној позицији демократског представничког тела аутоматски значи и став о слабој и подређеној егзекутиви која, у поређењу са демократским представничким телом, како је горе речено, не може издржати конкуренцију у погледу демократског карактера.
(б) Међутим, скупштински систем је у пракси доживео вишеструки неуспех,[6] па се до данас, упркос својој демократској природи и прикладности за демократију, није могао афирмисати као употребљиво решење проблема односа законодавне, извршне и судске власти нити као механизам власти који доприноси учвршћењу и развоју демократије.
Неуспех скупштинског система огледа се, пре свега, у изузетно малом броју земаља у којима се скупштински систем остварио. При томе, у земљама у којима је био успостављен није се (осим у Швајцарској) дуже одржао. Осим тога, забележени су и извесни неуспели покушаји организовања скупштинског система. У оквиру тих неуспелих покушаја посебну пажњу привлаче бивше и садашње социјалистичке државе које су се формално определиле за идеју доминантне позиције представничког тела, али су целокупним системом, уставом успостављеним, а поготово у пракси, од те идеје одступиле, што је и довело до дебакла скупштинског система у овим земљама.
Разлози вишеструког неуспеха скупштинског система су несумњиво бројни и различити (често везани и за конкретне околности у дотичној земљи), али основни узрок лежи у неуспеху саме демократије у земљама у којима је покушано или дошло до успостављања скупштинског система. Читавом својом конструкцијом скупштински систем, међутим, претпоставља демократију, а у низу земаља о којима је реч праве демократије и није било (одсуство слободних избора и вишепартијског система и др.).
(а) Он се састојао, као што је поменуто, у успостављању равнотеже власти, па тиме и ограничења власти. У томе и јесте, као што је познато, суштина начела поделе власти које парламентарни систем спроводи на начин који је, уз мања одступања и разлике, прихватио највећи број демократских држава у свету.[7]
Велика идеја Монтескјеа "да власт не би могла да се злоупотреби, треба да се ствари тако уреде да једна власт кочи другу власт",[8] у савременој правној теорији није изгубила у својој актуелности. Она се формулише као забрана "непосредног или посредног сједињавања збира компетенција привезаних за сувереност у рукама истог органа".[9]
[1] Jacques Cadart, "Представнички режим у чистом стању је или једна апсурдност или један недемократски режим пошто он забрањује народу да даје директиве управљачима" (Institutions politiques et droit constitutionel, изд. Libraiere générale de droit et de jurisprudence, Paris 1979., том I, стр. 214). Вид. и René Capitant, Démocratie et participation politique, изд. Bordas, Paris 1972. стр. 14 и д.
[3] Вид. о томе: Павле Николић, Прилог пuтaњy појма и класификације власти у модерним државама, у часопису "Анали Правног факултета" у Београду, бр. 1 од 1966., стр. 1, 2, 4-9; Maurice Hauriou, Précis elémentaire de droit constitutionnel, изд. Recueil Sirey, Paris 1930., стр. 61-67; Robert Redslob, Le régime parlementaire, изд. Marcel Giard, Paris 1924., стр. 1; Joseph Barthélemy, Le rôle du pouvoir exécutif dans les républiques inodernes, изд. Giard et Brieire, Paris 1906., стр. 15,16,17 и др.; Lowelil G. Field, Governments in modern society, изд. McGraw-Hill Book Company inc., New York 1951., стр. 34 и д.; Јован Ђорђевић. Политички систем, изд. Савремена администрација, Београд 1980., стр. 574 и д.
Нема коментара:
Постави коментар