петак, 29. фебруар 2008.

Аргументи за Краљевину Србију (1)

Проф. др Предраг Палавестра, члан Крунског Савета

септембра 2001. године:


„У немирним и несталним приликама, које и сада трају, Круна би се, корак по корак, могла показати као легитиман носилац неопходног заокрета у националној политици Срба, као прихватљиво решење дуготрајне српске драме. За многе грађане, уморне од преврата и пораза, од силника и страначких надметања, Круна би могла бити прикладна форма државне стабилности. Форма заснована на демократским начелима правне државе, на мирном, равномерном и разборитом управљању, на једноставном и доследном начелу грађанске равноправности, на поштовању личности сваког појединца у држави и на домаћинском ставу према земљи и људима.“


априла 2002. године:


„Грађанске структуре данас прве и највише траже стабилност, јер хоће бољи живот у својој кући. Оне не желе да се одрекну националног идентитета и достојанства и, упркос свему, из чистих патриотских побуда, уз видан ризик и одрицања, остају у земљи како би у отвореном демократском друштву остварили правну државу и мирну технолошку и економску реинтеграцију Срба у светске токове и европску цивилизацију. Стабилност, коју би у правној држави и демократском поретку, изнад свих политичких подела и идеолошких страсти, гарантовала уставна монархија, могла би привући Круни и све оне, данас још уздржане, грађане који по инерцији говоре да је монархија превазиђена форма владавине и да се историја никад не понавља.“


„Круна треба да има ослонац у грађанској опцији која је данас у цивилизацијском успону. Круна стоји изнад подела и не спушта се на улицу, она је принцип стабилности а не учесник у игри за власт. Круна не треба да улази у политичко и страначко надметање, већ да буде опште прихватљиво решење за свакога у сређеној параламентарној правној држави и демократском друштву.“

четвртак, 28. фебруар 2008.

БНП европских земаља

Поредак европских земаља по бруто националном производу (БНП) по глави становника, на основу процене Међународног монетарног фонда (IMF) за 2008. годину

http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2007/02/weodata/index.aspx



Земља

у америчким доларима ($)

1.

Луксембург

91 897,877

2.

Норвешка

49 434,105

3.

Ирска

48 954,948

4.

Исланд

42 057,790

5.

Швајцарска

41 869,688

6.

Аустрија

40 048,525

7.

Холандија

39 696,777

8.

Финска

39 687,888

9.

Данска

39 551,479

10.

Велика Британија

38 742,096

11.

Шведска

38 156,601

12.

Белгија

37 471,478

13.

Грчка

36 982,712

14.

Немачка

34 291,818

15.

Француска

34 145,899

16.

Италија

33 254,048

17.

Кипар

32 958,723

18.

Шпанија

29 983,526

19.

Словенија

28 010,764

20.

Чешка

26 952,543

21.

Португалија

24 630,826

22.

Малта

24 386,533

23.

Естонија

23 605,513

24.

Мађарска

22 029,231

25.

Словачка

21 842,519

26.

Летонија

19 543,618

27.

Литванија

18 817,053

28.

Пољска

17 815,815

29.

Хрватска

16 758,452

30.

Румунија

11 989,168

31.

Бугарска

11 904,502

32.

Белорусија

11 067,880

33.

Босна и Херцеговина

10 714,482

34.

Украјина

9 308,476

35.

Македонија

8 788,299

36.

Србија

7 737,587

37.

Албанија

6 649,268

38.

Молдавија

3 301,159

Нема података за:


Андору



Лихтенштајн



Монако



Сан Марино



Црну Гору


среда, 27. фебруар 2008.

Монархисти

Монархисти (ројалисти) су присталице идеје монархије и монархијског облика државног уређења. Они сматрају да је монархија најбољи облик владавине, баш као што републиканци сматрају да је то република.

Монархисти су посвећени ширењу информација које се тичу монархија и монархијског облика државног уређења. Њихов циљ је да
обезбеде аргументе у прилог монархији као супериорној алтернативи другим облицима државног уређења, и да охрабре јавну расправу на ову тему у националном и међународном нивоу.

У настојању да промовишу уверње да је монархија најбољи облик владавине, монархисти често раде на повратку краљевских породица на престо који су изгубиле услед револуција или других политичких преврата. Али монархисти не настоје само да васпоставе укинуте монархије, него такође предано раде на јачању постојећих, уверени да су јаке и напредне монархије најбољи аргумент за наставак и ширење монархијског облика владавине широм света.


Нису сви монархисти краљевског или аристократског порекла, али истакнути монархисти су били и јесу, и често су подизали стандарде монархизма како би одржали легитимне захтеве својих породица, а самим тим и идеје монархије у најопштијем смислу.


Монархија, односно владавина краља или краљице, је вероватно најстарији облик владавине на свету, а свакако облик који је најдуже опстао. Већи део писане историје јесте историја монархија, у различитим облицима, све до данас.


Монархија је као појам у сржи политичке филозофије, како на Западу, тако и на Истоку. Од Платонових
Краљева филозофа, до божанског краљевства Раме и Кришне, од Небеског Царства у Кини до Краља Артура и витезова округлог стола, од Краља Сунца па све до Краља лавова, слика монарха у центру друштвене, политичке и моралне стварности имала је трајно и значајно присуство у нашој машти и у нашим свакодневним размишљањима.

Наше најплеменитије тежње и наше највеће наде везане су за идеју монархије. Често, међутим, свакодневни живот монарха није био на висини ових идеала и тиме је стварана штета по саму идеју монархије.


Монархија, како она идеална, тако и стварна, предмет је нашег ангажовања. Надамо се да ће исход бити боље разумевање овог облика државног уређења и више присталица идеје да је монархија најплеменитије државно уређење, које је вредно подршке и промоције широм света, у 21. веку и надаље.

уторак, 26. фебруар 2008.

МОНАРХИЈА И ДЕМОКРАТИЈА (2)

Драгомир Ацовић, члан Крунског Већа


Ако посматрамо доминантне моделе устројства једне савремене државе, видећемо да модел монарха самодршца не постоји више нигде у свету. С друге стране, феномен председника - самодршца не само да је познат, него представља и доминантну форму владавине у великом делу света. При том није посебно битно да ли је уставни систем председнички, полупредседнички или уставнопарламентарни, јер основ аберације није сама теоријска или уставна основа система, него чињеница да једном освојена изборна власт има тенденцију да се овековечи тиме што ће могућност другачијег избора учинити или тривијалном или непостојећом. Отуда сазнање да председнички систем функционише добро (или, да будем објективнији, без трзавица) само у САД, и да полупредседнички систем после де Гола има добре резултате у Француској, али да уставно-парламентарни систем, а који је оптирао убедљиво највећи број држава, захтева постојање реалне баријере која ће спречити сваку тенденцију извршне власти да постане једина и незаменљива. Таква реална баријера мора имати основ или у снажним институцијама државе, способним да се ефикасно супротставе свакој злоупотреби извршне власти, или - ако таквих институција нема или су током дужег периода трансформисане у супсидијарни део извршне власти - таква институција мора да се позове на интринзичне квалитете власти по себи. Шта је власт по себи? То је власт која то није, која од свих атрибута које власт може и треба да има поседује само једну - легитимност! Легитимност такве власти очито не може бити производ променљиве воље, победе привремене већине над привременом мањином, па ни прихватање обавеза приклањања дневној прагми, која је нужна код сваке ефикасне и експанзивне политичке странке. Она мора потицати из неспорне свести да је данашња стварност сутрашња историја, али и да та данашња стварност управља будућношћу коју представља сутрашњица. Фетишизирање историје није ништа погубније од порицања значаја и наука историје. У монархијама, сама институција круне представља наук историје и концепт легитимности. Та врста легитимности јесте битан контролни механизам. Он није непогрешив нити је имун на злоупотребе. Ипак, то је контролни механизам који је учинио да ниједан Гледстон, Дизраели, Черчил, да поменем само нека имена која су део општих знања, не постане оно за шта је овде било довољно бити нико и ништа. Гледстон, Дизраели и Черчил су изнад себе имали монарха, и нису га ни признавали нити сматрали себи равним! То је ментални фелер, али тај ментални фелер комбинован са личном харизмом рађа трагедију на коју нису отпорни ни народи, ни државе. Способност изабраног носиоца извршне власти да себе институционализује као личност, да учини све нивое државне, судске и војне власти лојалним тој личности, а не онима чије би интересе требало да штите и заступају, није само наше откриће, али свако мора да се носи са својим последицама и да учи из свога искуства. Наше искуство јасно усмерава на јачање уставно-парламентарног фактора, а он може остати снажан само ако га подржи концепт власти по себи.


Власт по себи, Монархија код нас, и не само код нас, има два извора: Божију милост оверава Црква, а потврђује је виталност и континуитет Краљевског Дома. Народну вољу потврђују уговори између народа и круне, а то су историја и Устав. Монархија је по правилу и национална и наднационална. Национална је по свом извору и по томе што су она и нација на чијем је челу једно. Наднационална је јер је понекад старија од нације у којој влада, а често и када је само прирођена садржи у себи укупно историјско сећање о судбинском заједништву и отеловљује појам јединства свих оних којима је круна. Код нас је алтернатива Божијој милости до сада била атеистичка република. Не атеистичка као израз слободе воље и савести, већ атеистичка зато што се не допушта да Божија милост конкурише вољи диктатора. Код нас је народна воља у досадашњим републикама имала алтернативу у вољи вође, и та је воља била штићена и институционално и батином.


Од Другог светског рата до данас код нас се јавно о монархији говорило само да би се констатовала и утврдила неистина. У појединим крајевима Србије то је постало питање које се не сме постављати без ризика, нити се прописана мантра смела мењати некажњено. На том су послу били ангажовани многи, а пре свега политичари, полицајци и просветни радници. На тој се теми, као лакмусом, утврђивала правоверност догме и крвна група која је дозвољавала трансфузију политичке моћи, инфузију новца и контузију свести. Као коначни аргумент навођене су по правилу две дежурне теме. Прва, да је краљевина била тамница народа. Друга, да је краљ Александар био диктатор. О првој су најрадије говорили они који су говорећи о националној слободи расточили и републику и остварили снове свих пређашњих неуспешних апологета националшовинизма, а о другој они који су реч демократија сматрали довољним аргументом за Голи оток или идеолошку велеиздају.


Сада имамо другачију републику, различиту од оних које по злу памтимо и познајемо. Различиту и зато што је створен утисак да би она можда могла донети нешто што оне претходне нису могле или умеле. И зато се сада са још већом недоумицом опет поставља питање да ли нам бољи избор нуде монархија или република. Добро је, зато, погледати шта нам искуство и сећање говори. Мој је утисак да нам и искуство и сећање говоре једно те исто, а то је да код нас република представља синоним за бахатост и неодговорност власти, за некажњиви волунтаризам и самовољу, за корупцију свести и ампутацију савести. Не зато што је то у природи републике, већ зато што она код нас други смисао и нема, нити га је икада имала, и што није реално очекивати да би се драматичан раскид са најгорим морама прошлости могао остварити у истом политичком и правном формату. Отуда код нас републиканство не подразумева постизање вишег домена људских слобода већ ограничења и оних које су исходиште природног права, отуда се код нас доказом демократије сматра поништење воље већине у корист мањине, отуда се код нас љубав према сопственој земљи и народу сматра доказом шовинизма и склоности нечему што се назива теоријом крви и тла, без обавезе да се објасни зашто се оно што се у сваком другом народу и свакој другој земљи сматра врлином код нас преображава у порок, отуда се код нас приврженост монархији не сматра демократском опцијом него ретроградним маниром, док се апологија хохштаплераја Брозовог времена види као модел светле будућности. Коначно, отуда се спремношћу за дијалог сматра само када они који су последњих шездесет година били жртве социјалног и политичког експеримента републиканских адепта прихвате да су они сами кривци за све што нам се догађало и што нам се догађа, а да спасење народа и државе почива на понављању експеримента из 1945. само са другим протагонистима.


Ја верујем да одговор почива у нечему што сам научио још из књиге проповедникове: свему под капом небеском има време и место. Нама је време да се вратимо монархији, а монархији је место код нас и са нама. Краљу је време да влада, а изабраној извршној власти да управља. А нама, народу, време је да почнемо да живимо, да стварамо, да покушамо да сустигнемо оно што смо пропустили, и да се старамо да никада, никада више не допустимо безбожнику да се игра Бога, узурпатору да се игра краља, а хохштаплеру да нашу судбину и људску срећу ставља као улог на коцкарски сто, држећи нам истовремену лекцију о моралу.

понедељак, 25. фебруар 2008.

МОНАРХИЈА И ДЕМОКРАТИЈА (1)

Драгомир Ацовић, члан Крунског Већа

Чини ми се да нема краја нашим искушењима и да већ више од пола века пред нама сваки дан стоји захтев да бирамо судбину, не само за себе саме као појединце, што нам је и дато као део људскости, већ и за народ чији смо део, што је мало превише за било кога. Сведоци смо дезинтеграције и онога што је још преостало од државе која нам је некада била заједничка, али и забрињавајуће индиферентности према настојањима да се дезинтеграцији Србије да нови замах и жестина. То наша размишљања о будућности чини фрустрирајућим и депресивним. Ипак, то их не чини мање нужним. Можда је зато прилика да покушамо, трагајући за расковником ове браве која нас тако чврсто већ деценијама држи изолованима, да разјаснимо макар неке од основних дилема које су нам велемајстори паралелног света, комунисти, задали као трајну опсесију још 1945. Таквих је тема много и ја немам амбицију да се свима њима бавим. Моја је тема монархија, и желим да о томе кажем нешто, не бих ли вас позвао да у разговору потражимо одговор на питање да ли нам треба монархија данас, зашто, и каква би она ваљало да буде.


Дакле - монархија, да ли или не? О било којој ствари је прилично тешко говорити тако аподиктично: ово да - ово не! Аподиктичност ставова се обично везује за неке велике истине које теже аксиому, и за постојање неких одређених норми које нам чине релативно лаким опредељивање око граничне линије до које је све прихватљиво, а преко које ништа није прихватљиво, под било каквим условима и под било каквим изговором. Питање монархије не спада у тај домен. Концепт монархије има своју етичку страну, своју теолошку страну, свој правни аспект и свој историјски контекст, и о монархији се мора говорити као о веома комплексној синтагми. Пре свега, ваљало би разумети да већ само помињање термина монархија представља, на известан начин, падање у једну врсту замке, можда ненамерне, али ипак замке јер садржи у себи конфузију појмова. Конфузија се састоји од привидно неспорног конфликта појма монархије и појма демократије, који - као код комплементарних броја спектра, један другог траже и инволвирају. На први поглед то су два неспојива концепта: један заснован на изборној владавини већине, други заснован на наследној владавини једног човека. Ипак, пажљивији поглед указује да нешто ту није у реду. Ако је републикански модел пример првог концепта, откуд онда у републици самодржавље чији смо били сведоци не само у сопственој земљи већ и у барем половини Европе и већем делу света, а ако је пример другог шведска или норвешка монархија, онда мора бити да је нешто мањкаво са самим појмовним категоријама и дефиницијама, јер се у оба случаја ради о егземпларно демократским друштвима. Монархија није ни противник демократије, нити је њен супститут, нити је њена алтернатива, јер демократију дефинише питање процедура и односа у друштву, а не облик или форма државног уређења. На исти начин, демократија нити афирмише нити негира модел државног уређења, па ни то да ли је у питању монархијски или републикански тип.


У настојањима да вреднујемо један или други модел редовно смо принуђени да се бавимо познатим примерима. Ако посматрамо Европу, што је логично и природно, видећемо да на старом континенту функционише осам већих и пет минијатурних држава чије је уређење монархијско. Осим у два случаја (оба спадају у теократске системе), у њима је на снази примерно демократски поредак. Међу државама које су данас европске републике, један број је из монархијског у републикански режим преведен сувере ном вољом и победничком еуфоријом савезника у Другом светском рату (тако је Америка збрисала италијанску монархију, а бољшевици монархије у Румунији, Бугарској, Југославији и Албанији, односно у Мађарској која је, макар формално, имала монархијски устав). Једина монархија које је укинута независно од послератног преуређења континента била је грчка (а ни она није оборена у демократској процедури, већ државним ударом пуковничке хунте који је касније формално легитимизован). Са делимичним изузетком Италије, ни један од поменутих случајева није резултирао битно, или уопште, бољим статусом демократије. Такође, сасвим је извесно да би демократија у Финској, на пример, функционисала егземпларно и у случају да је Финска одабрала да остане монархија после осамостаљивања и периода управе регената Свинхуфвуда и Манерхајма. Дакле, модел државног уређења није онај који сам по себи гарантује виши или нижи степен демократије у друштву, већ се демократија лакше или теже остварује и штити онда када је државно уређење успешно прилагођено идиосинкразији народа, времену и историјском искуству.


Ми имамо пред собом непосредно, свеже искуство са једним системом који се легитимисао као република, и који је у оквиру те опште легитимације неограничено експериментисао придржавајући се само једне константе - неограничене власти! Власти неограничене циљем, уставом и законом, временом, моралом и околностима. Неограничене било чим до сопственим анималним нагоном да се на тој власти опстане. Неограничене чак и елементарним осећањем за профитабилност. Тај систем је технолошки. Партијност му је служила само као програмска дефиниција, а идеолошко контекст као анестетик. Тај систем није био наш проналазак или патент. Ипак, код нас је дао застрашујуће резултате чији потенцијал није ни близу исцрпљен догађајима од 5. октобра.

недеља, 24. фебруар 2008.

ИНДЕКС ДЕМОКРАТИЈЕ

Британски часопис The Economist, односно његово истраживачко одељење Economist Intelligence Unit (EIU), развио је методологију која мери перформансе земаља на основу пет критеријума: изборни процеси и плурализам, функционисање администрације (влада, парламент), учешће у политичком животу, развој политичке културе и грађанске слободе.

EIU класификује државе у четири групе: потпуне демократије, демократије са недостатком, хибридни режими и ауторитарни режими. Само 28 земаља спада у потпуне демократије.


Србија спада у демократије са недостатком и на 55. је месту.


http://www.economist.com/media/pdf/DEMOCRACY_TABLE_2007_v3.pdf


Потпуно демократске земље


Поредак

Земља

Укупан резултат

1

Шведска

9.88

2

Исланд

9.71

3

Холандија

9.66

4

Норвешка

9.55

5

Данска

9.52

6

Финска

9.25

7

Луксембург

9.10

8

Аустралија

9.09

9

Канада

9.07

10

Швајцарска

9.02

11/12

Ирска

9.01

11/12

Нови Зеланд

9.01

13

Немачка

8.82

14

Аустрија

8.69

15

Малта

8.39

16

Шпанија

8.34

17

САД

8.22

18

Чешка

8.17

19

Португалија

8.16

20/21

Белгија

8.15

20/21

Јапан

8.15

22

Грчка

8.13

23

Велика Британија

8.08

24

Француска

8.07

25/26

Маурицијус

8.04

25/26

Коста Рика

8.04

27/28

Словенија

7.96

27/28

Уругвај

7.96